Matrika
Co pro Vás naše pracoviště MATRIKA umí vyřídit:
- MATRIČNÍ ČINNOST pro správní matriční obvod
Rajhrad, Popovice, Holasice, Rajhradice, Opatovice, Otmarov, Syrovice, Sobotovice, Bratčice, Ledce- vydávání matričních dokladů (rodný list, oddací list, úmrtní list)
- vydávání druhopisů matričních dokladů a osvědčení k matričním úkonům,
- potvrzení z matrik a sbírek listin, nahlížení do matričních knih a sbírek listin,
- změna jména / příjmení
- LEGALIZACI – ověřování pravosti podpisu
- VIDIMACI – ověřování shody opisu nebo kopie s listinou
- VHP – povolení k provozu VHP
mailem: matrika@rajhrad.cz telefonicky: 547 426 815 osobně po předchozí domluvě v úředních hodinách MěÚ: hlavní budova MěÚ Rajhrad – přízemí, poštou: Městský úřad Rajhrad, Masarykova 32, 664 61 Rajhrad pracoviště: MATRIKA, Odbor veřejné správy MěÚ Rajhrad odpovědná osoba: Jindřiška Florianová
PODROBNOSTI:
MATRIČNÍ ČINNOST
MV ČR, odbor eGovernmentu zveřejnil na portálu občana Průvodce životními situacemi, které se týkají i matričních událostí. Cílem projektu je co nejsrozumitelněji občany provést vybranými životními situacemi. Účelem není podávání detailních informací o platné právní úpravě. V zájmu maximální srozumitelnosti jsou některé postupy trochu zjednodušeny, případně nejsou popsány různé specifické situace. Situace jsou popisovány komplexně/mezioborově, z pohledu toho, co musí občan v dané situaci udělat. Odkaz je následující: https://pruvodce.gov.cz/
SŇATEK
- Svatby – podmínky Covid-19: POKYNY k 18.1.2022
-
Občanský sňatek:
- ÚŘEDNĚ STANOVENÁ DOBA K ODDÁVÁNÍ prostřednictvím MěÚ Rajhrad:
- druhá SOBOTA v kalendářním měsíci (11-13hod) (usnesením RM63/12/2018)
- ÚŘEDNĚ STANOVENÉ MÍSTO K ODDÁVÁNÍ:
- obřadní síň Města Rajhrad, Úvoz 666, Rajhrad (usnesením RM41/7/2021)
- zasedací místnost Městského úřadu Rajhrad, Masarykova 32, Rajhrad – 1. patro (usnesením RM63/12/2018)
- venkovní atrium ZUŠ Rajhrad, Masarykova 1730, Rajhrad (usnesením RM21/12b/1/2020)
- MATRIKA ZAJISTÍ K POTVRZENÉMU SVATEBNÍMU OBŘADU:
- úřední osobu a administrativní proces,
- oddávajícího (pro obřady v Rajhradě),
- obřadní síň (pro obřady v úřední místnosti MěÚ Rajhrad)
požadavky na průběh obřadu a vše ostatní jsou v režii snoubenců - oddací list (k vyzvednutí v dohodnutém termínu)
- POTŘEBNÉ DOKLADY K ŽÁDOSTI o UZAVŘENÍ MANŽELSTVÍ:
- svobodný/á:
platný občanský průkaz, rodný list - rozvedený/á:
platný občanský průkaz, rodný list, rozsudek o rozvodu s doložkou o nabytí právní moci - vdovec/vdova:
platný občanský průkaz, rodný list, úmrtní list zemřelého manžela - sňatek s cizincem – snoubenec, který n e n í občanem ČR předloží:
- doklad o státním občanství (cestovní pas)
- doklad, kterým lze prokázat totožnost (cestovní pas)
- r o d n ý l i s t s překladem do českého jazyka
- rozvedený nebo vdovec předloží rozsudek o rozvodu manželství nebo úmrtní list s překladem do českého jazyka
- doklad o právní z p ů s o b i l o s t i k uzavření manželství – nesmí být ke dni uzavření manželství starší 6 měsíců
- potvrzení o s t a v u a t r v a l é m p o b y t u
- potvrzení o o p r á v n ě n o s t i pobytu na území ČR – nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 dnů.
- svobodný/á:
- FORMULÁŘE:
- ÚŘEDNĚ STANOVENÁ DOBA K ODDÁVÁNÍ prostřednictvím MěÚ Rajhrad:
-
Církevní sňatek:
- termín a podmínky sňatku v kostele v Rajhradě je nutno dohodnout s duchovním Farního úřadu Rajhrad, Klášter 1, Rajhrad http://www.farnostrajhrad.benediktini.cz/
- Má-li být uzavřen církevní sňatek, musí snoubenci nejprve předložit oddávajícímu osvědčení vydané matričním úřadem, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno. Osvědčení musí obsahovat potvrzení o tom, že snoubenci splnili všechny požadavky stanovené zákonem pro uzavření manželství. Od vydání tohoto osvědčení do sňatečného obřadu nesmí uplynout více než šest měsíců.
- církevní sňatek nelze uzavřít na MěÚ Rajhrad, pouze administrativní úkony
- Snoubenci, případně jeden ze snoubenců, předloží při osobní návštěvě pracoviště matrika vyplněný a oběma snoubenci podepsaný „Dotazník k uzavření manželství“ a písemnou žádost o vydání „Osvědčení k uzavření církevního sňatku“ a doloží originály všech potřebných dokladů. V dohodnutý termín si pak vyzvednou „Osvědčení“, zároveň je snoubencům vrácen i „Dotazník k uzavření manželství“, případně další doklady.
- Snoubenci předloží doklady:
- doklad totožnosti
- rodný list
- doklad o státním občanství (lze nahradit OP, CD)
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu (lze nahradit OP)
- výpis z evidence obyvatel o osobním stavu (lze nahradit OP)
- pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství (pokud je snoubenec rozvedený)
- úmrtní list zemřelého manžela (pokud je snoubenec ovdovělý)
- pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera (jde-li o snoubence, který žil v partnerství)
- rodné listy společných dětí (pokud snoubenci již společné děti mají)
- případně rodné listy dětí nevěsty (pokud otec těchto dětí není znám)
- FORMULÁŘE:
-
Registrované partnerství:
- registrované partnerství nelze uzavřít na MěÚ Rajhrad, pouze základní administrativní úkony
- vyřizuje: Odbor matrika ÚMČ města Brna, Brno-střed, Dominikánská 2, severní budova, přízemí, úřední hodiny: pondělí a středa 8:00 – 17:00 hod. +420 542 526 238
- FORMULÁŘE:
Narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství nebo úmrtí státních občanů České republiky v cizině
- Úřad městské části Brno-střed, Zvláštní matrika, Husova 3, Brno – pondělí a středa 8:00 – 17:00 hod., rezervační systém,
http://www.brno-stred.cz/zvlastni-matrika-zapis-matricni-udalosti
ÚMRTÍ
- Matrika Městského úřadu Rajhrad vystavuje úmrtní listy zemřelým, kteří zemřeli v matričním obvodu – Rajhrad.
- Lhůty pro vyřízení: do 30 dnů od obdržení listu o prohlídce mrtvého od lékaře či zdravotnického zařízení.
- K vystavení úmrtního listu je nutno předložit:
- Úmrtí svobodné/ho:
občanský průkaz zemřelého, průkaz zdravotní pojišťovny, rodný list, cestovní pas - Úmrtí ženatého/vdané:
občanský průkaz, průkaz zdravotní pojišťovny, rodný list, oddací list, cestovní pas - Úmrtí vdovce/vdovy:
občanský průkaz, průkaz zdravotní pojišťovny, rodný list, oddací list, úmrtní list manžela, cestovní pas - Úmrtí rozvedené/ho:
občanský průkaz, průkaz zdravotní pojišťovny, rodný list, rozsudek o rozvodu manželství s doložkou o nabytí právní moci
- Úmrtí svobodné/ho:
- Osobní údaje vypravitele pohřbu, vč. vztahu k zemřelé osobě a kontaktu a adresy pro doručení ÚL. Doručujeme do vlastních rukou prostřednictvím služeb České pošty.
- FORMULÁŘE:
NAROZENÍ
- Matrika Městského úřadu Rajhrad vystavuje rodné listy osobám, které se narodili v matričním obvodu – Rajhrad.
- FORMULÁŘE:
URČENÍ OTCOVSTVÍ K NENAROZENÉMU DÍTĚTI
- Rodiče dítěte, kteří nejsou manželé, mohou určit souhlasným prohlášením otcovství, a to jak k narozenému, tak i k nenarozenému dítěti, je-li již počato. Současně se dohodnou na jménu a příjmení dítěte. Prohlášení se činí osobně před kterýmkoliv matričním úřadem v ČR, před soudem nebo na zastupitelském úřadu České republiky v zahraničí.
- Určit otcovství souhlasným prohlášením rodičů lze pouze jednou a nelze je vzít zpět. Rodiče současně stvrdí svým podpisem, že neurčili otcovství k tomuto dítěti před jiným matričním úřadem nebo před soudem.
- K zápisu o určení otcovství je nutno předložit:
- Občanský průkaz muže a ženy
- Rodný list muže a ženy
- Rozvedená žena předloží rozsudek o rozvodu manželství
- Žena vdova předloží úmrtní list manžela
- Těhotenský průkaz
- Rodný list společného dítěte
- FORMULÁŘE:
OSTATNÍ MATRIČNÍ ZÁZNAMY
- FORMULÁŘE:
ZMĚNA JMÉNA A PŘÍJMENÍ
- O povolení změny může požádat občan ČR, případně zákonný zástupce nezletilého občana ČR nebo cizinec s trvalým pobytem na území ČR.
- Povolení změny:
- Změna příjmení se povolí zejména tehdy, jde-li o příjmení hanlivé, nebo směšné, nebo je-li pro to vážný důvod.
- Změna jména se nepovolí, žádá-li fyzická osoba mužského pohlaví o změnu na jméno ženské, nebo naopak, žádá-li o změnu jména na jméno zkomolené, zdrobnělé, domácké, nebo na jméno, které má žijící sourozenec společných rodičů. Vzniknou-li pochybnosti o správné pravopisné podobě jména, je žadatel povinen předložit doklad vydaný znalcem.
- Změna jména nebo příjmení se nepovolí, jestliže by změna byla v rozporu s potřebami a zájmy nezletilého.
- Kde žádat? Na matrice dle trvalého pobytu žadatele, u nezletilých dětí podle místa trvalého pobytu dítěte.
- Jak žádat?
- Žadatel předloží ž á d o s t , která bude obsahovat:
- jméno a příjmení, datum a místo narození, rodné číslo, trvalý pobyt, státní občanství, případně datum a místo uzavření manželství
- jméno nebo příjmení, které si žadatel zvolil
- osobní údaje o manželovi a nezletilých dětech – pokud se na ně bude změna vztahovat
- d ů v o d , který vede žadatele ke změně
- Žadatel předloží ž á d o s t , která bude obsahovat:
- FORMULÁŘE:
jméno
- Občan, který má v matriční knize zapsáno j e d n o jméno, může před svým příslušným matričním úřadem, nebo před matričním úřadem v jehož knize je jeho narození zaznamenáno p r o h l á s i t , že bude užívat d v ě jména. Toto prohlášení lze učinit pouze jednou a nelze je vzít zpět – bez poplatku.
- FORMULÁŘE:
příjmení
- Více příjmení může občan získat sňatkem nebo po rodičích.
- Občan, který užívá v í c e příjmení, může prohlásit před matričním úřadem, že bude užívat pouze j e d n o příjmení. Za trvání manželství lze takového prohlášení učinit pouze souhlasným prohlášením manželů.
- Rozvedený manžel může na kterékoliv matrice ve lhůtě do šesti měsíců od nabytí právní moci rozsudku o z n á m i t , že bude užívat své předcházející příjmení – bez poplatku.
- FORMULÁŘE:
- Oznámení o přijetí dřívějšího příjmení po rozvodu manželství ve lhůtě do šesti měsíců po rozvodu manželství
- Žádost o zápis jména, jmen podle původního zápisu tj. v jiném než českém jazyce
- Žádost o zápis příjmení ženy v mužské podobě do knihy manželství
- Prohlášení fyzické osoby o užívání svého příjmení v dobré víře po dobu nejméně 5 let
Formuláře MVČR ke stažení najdete zde